Zwangerschapskilo’s kwijtraken | Modifast deel 2

Ilonka Smits - 12/09/2018
modifast-blog

In de eerste blog over mijn Modifast avontuur heb ik verteld dat ik tijdens de zwangerschap in totaal achttien kilo ben aangekomen. Drie daarvan ben ik de eerste weken na de zwangerschap verloren en de overige vijftien kilo droeg ik in mei nog steeds als extra bagage rondom mijn heupen. Ook deelde ik in de blog dat ik afvallen moeilijk vond omdat ik in een vicieuze cirkel van ongezond eten zat. Wat ben ik – ruim drie maanden later – trots op mezelf! Ik heb het ‘Modifast Intensive‘ programma doorlopen en ben hierdoor twaalfenhalve kilo afgevallen. Als ik dit aantal in pakken suiker uitdruk, dan kan ik mijn ogen niet geloven. In deze blog vertel ik hoe ik de kilo’s ben verloren en deel ik de ervaringen van de dames die de Modifast winactie via mijn Instagram hebben gewonnen.

Hoe is Modifast Intensive gegaan?

Fase A

De eerste drie weken (fase A) van het ‘Modifast Intensive’ programma heb ik mijn drie hoofdmaaltijden vervangen door een Modifast Intensive shake, pudding of muesli als maaltijdvervanger. Daarnaast mocht ik gelukkig nog rauwkost eten en moest ik voldoende drinken. Ik kan je vertellen dat de komkommers, tomaatjes en worteltjes niet aan te slepen waren hier in huis! De eerste week vond ik pittig, tussen de maaltijden door had ik veel trek. Je wil niet weten hoevaak ik de keukenla met lekkere dingen heb opengetrokken en (gelukkig) weer netjes dicht heb gedaan. De drang naar snacks heb ik opgevangen met grote glazen water en rauwkost, maar het viel me zwaar. De tweede week ging gelukkig een stuk beter en het hongergevoel en de verleiding werden steeds minder. Tijdens deze week heb ik zelfs met vrienden de barbecue aangestoken en had ik er geen moeite mee om een shake te drinken en een beetje rauwkost te eten. Week drie ging onwijs goed! Ik had nergens meer last van, de maaltijdvervangers vulden erg goed en ik had bijna geen cravings meer. De positieve resultaten op de weegschaal waren enorm motiverend tijdens fase A!

Fase B

Vanaf de vierde week (Fase B) bouwde ik af van 3 naar 2 maaltijdvervangers per dag. Die nam ik ter vervanging van mijn ontbijt en lunch. S’avonds at ik een evenwichte maaltijd. Ik besloot om koolhydraatarm te gaan koken en dit bevalt nog steeds erg goed! Doordat ik weer een evenwichtige maaltijd mocht, merkte ik dat mijn oude gewoonte om de keukenla met lekkere dingen open te trekken terugkwam. Ik heb me kunnen inhouden, maar heb wel gemerkt dat ik dit erg moeilijk vond. Uiteindelijk is het gelukt om me te beheersen en heb ik wortels en komkommer gebruikt om de cravings te de baas te blijven. In de vijfde week (nog steeds onderdeel van Fase B) nam ik nog maar 1 maaltijdvervanger per dag ter vervanging van mijn ontbijt. Tijdens de lunch en avondmaaltijd at ik een evenwichtige maaltijd. De lunch bestond voor mij uit een volkoren boterham of twee volkoren crackers met in totaal 10 tot 15 gram vleeswaar of magere kaas en een portie rauwkost (paprika, tomaat en komkommer). Mijn avondmaaltijd was wederom een koolhydraatarme maaltijd. Ook tijdens deze fase zorgden de positieve resultaten op de weegschaal voor extra motivatie en een lach op mijn gezicht.

Fase C

Fase C (week 6) stond in het teken van stabiliseren en heeft een fijne basis voor het verder afvallen gegeven. Vanaf deze week was ik klaar met maaltijdvervangers en mocht ik per dag een evenwichtige warme maaltijd, twee evenwichtige broodmaaltijden, twee porties fruit en rauwkost als tussendoortje. Ik was heel erg blij dat ik weer kon gaan genieten van fruit als ochtend- en middagsnack. Ik ben helemaal weg van aardbeien, dus dat was puur genieten! Omdat ik een enorm slechte ontbijter ben, heb ik besloten om een maaltijdvervanger van Modifast te blijven gebruiken als ontbijt. Op deze manier krijg ik al mijn vitamines en mineralen binnen en begin ik de dag goed.

Ook na de zesde week is het mij gelukt om het schema van fase C te blijven volgen. Ik zag mijn gewicht nog steeds afnemen en dit was voor mij een enorme motivatie om mijn nieuwe eetpatroon vol te blijven houden en niet terug te vallen in mijn oude ‘slechtere’ eetgewoontes. Inmiddels ben ik twaalvenhalve kilo kwijt en zit ik heel erg lekker in mijn vel.


Dagmenu na Modifast Intensive

  • Ontbijt 9.00u: Modifast maaltijdvervanger (shake, pudding, muesli of reep)
  • Tussendoortje 11.00u: fruit of rauwkost, vooral zomerfruit is favoriet
  • Lunch 13.00u: 2 volkoren crackers met cottage cheese, hummus, kipfilet, ossenworst, magere smeerkaas of kalkoenfilet. Met als aanvulling wat rauwkost zoals komkommer, tomaten en paprika’s
  • Tussendoortje 15.00u: fruit of rauwkost
  • Diner 17.30u: koolhydraatarme maaltijd zoals courgette pasta, bloemkoolrijst, quiche met korst van bloemkoolrijst, omelet of vlees met groenten
  • Tussendoortje (eventueel): rauwkost
  • Drankjes: minimaal 2 liter water, thee en een glas light drank

Broccoli quiche

Deze broccoli quiche is een van de heerlijke koolhydraatarme maaltijden die ik tegenwoordig maak, het recept komt van Oanh’s kitchen en vind je hier. Door haar heerlijke recepten mis ik pasta, rijst, aardappelen en dat soort dingen totaal niet!

Hoe nu verder?

Om nog een paar laatste kilootjes kwijt te raken en een goede balans te vinden tussen genieten van lekker eten en een gezonde levensstijl start ik vanaf nu met het ‘Modifast Protein Shape‘ programma. Modifast Protein Shape zijn lekkere en eiwitrijke producten (+/-100 kcal) die bedoeld zijn als toevoeging bij een maaltijd of als tussendoortje. Bij het ‘’Modifast Protein Shape’’ programma ookwel het 3.2.2 programma genoemd eet je maandag t/m vrijdag Modifast Protein shape producten gecombineerd met magere melkproducten en rauwkost. In het weekend eet je ‘normaal’ maar gebalanceerd. De producten zijn laag in koolhydraten, geven je een fit gevoel én zorgen voor behoud en/of groei van je spiermassa. Leuk voor alle fitmoms onder ons! Over een paar weken zal ik mijn ervaringen wederom hier op de blog delen.

Hoe gaat het met de winnaars?

In juni mocht ik drie dames verrassen met een Modifast pakket. Valerie, Samantha en Irma hebben gewonnen en waren onwijs gemotiveerd om het roer om te gooien. Valerie en Samantha delen hun ervaringen met ons!

Valerie

Via het Instagram account van Ilonka zag ik een winactie van Modifast. In een enthousiaste bui heb ik hierop gereageerd en enkele weken later werd ik verrast met de boodschap dat ik gewonnen had. Dit zou voor mij de eerste stap zijn naar het verliezen van de laatste zwangerschapskilo’s én nog wat extra kilo’s. Tijdens de eerste maanden van mijn zwangerschap ben ik niet veel aangekomen, maar vanaf het moment dat ik met verlof ging vlogen de kilo’s eraan. Ik bewoog veel minder, lag veel op de bank series te kijken en at alles wat ik tegenkwam. Na mijn bevalling vlogen de kilo’s er eigenlijk heel makkelijk af. Tot de laatste twee. Die wilde ik er heel graag afhebben en stiekem nog wat extra kilo’s.

Ik ben begonnen met Modifast, maar het duurde even voordat de knop om was. Na enkele weken vond ik de zogenaamde knop en kon ik ervoor gaan. De eerste periode had ik er toch wel moeite mee. Ik had veel trek en wilde graag blijven snaaien. Gelukkig ging dat steeds beter. Het voordeel van Modifast is dat het zo ontzettend makkelijk is. Je hebt alleen de zakjes, water en de beker nodig, er zijn genoeg smaken en variaties waardoor er voor iedereen genoeg keuze is en je hebt het binnen twee minuten gemaakt. Dat is voor mij echt ideaal. Met een zoon van vier maanden is het niet altijd makkelijk om tijd te vinden of jezelf de tijd te gunnen om een makkelijke én gezonde maaltijd te maken. Door Modifast heb ik steeds een stok achter de deur.

Bij iedere fles die ik mijn zoon gaf, nam ik een glas water om ook voldoende vocht binnen te krijgen en om het ‘hongergevoel’ wat te stillen. Gelukkig mag je onbeperkt groenten snacken tussendoor! Dit was in mijn geval vaak komkommer met wat Aromat.

Nu – een paar weken verder – heb ik echt de harde reset ervaren die ik nodig had. Ik ben bijna drieënhalve kilo kwijt en hoop voor onze vakantie in oktober weer strakker in mijn vel te zitten en mijn eetpatroon zo gezond mogelijk te houden. Waar er natuurlijk ook af en toe ruimte is voor genieten van de ongezondere dingen, maar uiteraard met mate.

Ik wil Ilonka en Modifast ontzettend bedanken voor deze kans en het feit dat ik die knop heb gevonden om gezonder te leven.

Samantha

Op 15 april 2018 is ons dochtertje Bo geboren, zoals menig kersverse moeder wilde ik graag zo snel mogelijk mijn zwangerschapskilo’s kwijtraken. De kilo’s gingen er na de zwangerschap redelijk snel af, maar die stomme onderbuik bleef en ik paste mijn korte spijkerbroekjes van het jaar ervoor niet meer. Ik zag de winactie van Modifast op Instagram voorbijkomen en twijfelde geen moment om mee te doen! In het verleden heb ik veel geprobeerd, mijn gewicht is altijd al een dingetje geweest, maar met Modifast had ik nog geen ervaring.

16 juli besloot ik aan de slag te gaan met het ‘Modifast Intensive’ programma. Voordat ik begon had ik al een eetschema bedacht (aan de hand van het schema op de site van Modifast). In de ochtend starten met muesli, in de middag een shake, in de avond een pudding en tussendoor rauwkost zoals komkommer en tomaat. De eerste twee dagen waren erg zwaar, ik had constant honger, maar ik voelde me goed. Toch besloot ik na twee dagen in de avond een lichte maaltijd te nemen in plaats van een Modifast maaltijdvervanger. Ik vond het té pittig om hongerig naar bed te gaan. Na zeven dagen was ik tweeënhalve kilo kwijt. Dat was niet het enige goede nieuws, ik ging wat broekjes passen en wat denk je, ze pasten! Het programma was het zetje om mijn ‘post pregnancy’ buik wat strakker te krijgen. Het voelt fijn om twee maaltijdvervangers in combinatie met een maaltijd te nemen en daarom ga ik nog een tijdje verder op deze manier.

Voor nu ben ik zeer tevreden!

Irma

Mijn naam is Irma, ik ben getrouwd en samen hebben wij een dochtertje Nina van 3 jaar. Via het Instagramaccount van Ilonka heb ik een pakket van Modifast gewonnen. Hier was ik natuurlijk erg blij mee, want de laatste zwangerschapskilo’s zaten er eigenlijk nog steeds aan…

Ik heb 3 weken het Modifast Intensive schema gevolgd (1 week fase A en 2 weken fase B). Het ging eigenlijk hartstikke goed, ik vind het erg fijn dat er gewoon duidelijk beschreven staat in een schema wat je mag eten en drinken. Wel moest ik erg wennen aan sommige smaken, zo heb ik de milkshake met melk gemaakt in plaats van water en combineerde ik de muesli met yoghurt. Hieronder deel ik mijn persoonlijke schema’s.

25 juni – eerste dag – gewicht: 73.6 kg
– Ontbijt: Modifast muesli – appel kaneel – met water
– Tussendoor: 2x koffie
– Lunch: Modifast vanille milkshake met melk
– Tussendoor: 2 koffie met 1 craccotte als koekje
– Avondeten: Klein bakje wortels + Modifast chocoladepudding
– Avond: 30 minuten stevig wandelen
– Avond: Protein shake + 1/2 banaan (lekker!)
– Over de hele dag: 4x flesje water van 0.5l

2 juli – eerste week voorbij – gewicht: 73.1
– Ontbijt: Muesli met yoghurt
– Tussendoor: 2 koffie
– Lunch: Modifast chocoladepudding
– Tussendoor 2 koffie
– Avondeten: rode bieten
– Over de hele dag: 4x flesje water van 0.5l

9 juli – laatste week – gewicht: 72.01

6 juli – einde Modifast avontuur – gewicht: 71.3 kg

Totaal afgevallen: 2.3 kg

Wat ik gemerkt heb is dat ik na een paar dagen echt een vol gevoel had na de maaltijden van Modifast. Ik pakte makkelijker een bakje rauwkost als tussendoortje (of niets) en het snacken en snoepen kon ik vermijden (ik had het ook bewust niet gekocht!). Totaal ben ik deze 3 weken 2.3 kg afgevallen, de weken na het Modifast Intensive programma heb ik het ritme aangehouden met mijn eigen producten. Ik ben weer gaan ontbijten, en ben op de tussendoortjes gaan letten. Ook het water drinken heb ik volgehouden. Zo is er nog een kilo afgegaan! De milkshake en chocoladepudding waren echt mijn favoriet, en vond ik erg lekker, de muesli vond ik wat minder maar dat eet ik eigenlijk ook nooit. De repen zijn trouwens ook erg lekker!

 

1 comment

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.