Tips voor als mama ziek is

Kim Jacobs - 28/11/2018
mama-ziek-tips

Het snottebellen-seizoen is weer begonnen. Het seizoen van korte dagen, regen, ijskoude wind, sneeuw, snotneuzen, keelpijn, gladde wegen en winterdips. Dat sommige mensen de winter ‘gezellig’ vinden kan ik simpelweg niet begrijpen. Sterker nog, als ik zou kunnen emigreren naar een warm land, zou ik morgen vertrekken. Echter zijn er op dit moment te veel mooie mensen en redenen om gezellig in ons kikkerlandje te blijven en maak ik ons klaar voor een nieuw snottebellen-seizoen. Ziek worden hoort helaas bij dit seizoen. Niet alleen voor onze kleintjes, maar ook voor de mannen (die echt héél ziek kunnen worden) en niet te vergeten voor onszelf. En laten we eerlijk zijn, mama’s zijn vaak de motor van het gezin. De vrouwen die de kinderen wegbrengen, ophalen, verzorgen, boodschappen halen, het huishouden doen en ervoor zorgen dat de boel blijft draaien. In het kader hiervan wil ik in deze blog een aantal tips delen voor als mama ziek is…

1. Houd de ballen laag…

De allereerste tip is meteen een allesomvattende, namelijk: houd de ballen laag. Als je ziek bent, moet je vooral niet teveel van jezelf verwachten. Zeg je afspraken af, de wereld vergaat niet als je ze opnieuw inplant voor een later moment. Stel klussen die op je to-do list staan uit, zolang er niemand in levensgevaar is kan je ze ook later doen. Zie je eruit alsof je onder een vrachtwagen hebt gelegen? Lekker boeiend, zodra het zonnetje weer tevoorschijn komt in het voorjaar komt alles goed. En tot slot: bespaar je energie. Je hebt je energie hard nodig om beter te worden. Het is daarom belangrijk om je te focussen op zaken waar je energie van krijgt. Nee is ook een antwoord.

2. Schakel hulp in…

De meeste vrouwen willen alles zelf doen. We zijn ervan bewust dat we vaak de motor van het gezin zijn en gedragen ons hier ook naar. Tip van het huis: kap hiermee! Er is niets mis met hulp vragen en zaken uitbesteden. Jezelf meer rust gunnen is onderaan de streep beter voor je herstel én voor je humeur. Dus schroom niet en app je  ouders, schoonouders, vriendin, neef, nicht of ga op zoek naar een flexibel oppasmeisje of een flexibele gastouder. Wanneer je je openstelt zijn de mogelijkheden eindeloos.

3. Eet makkelijk…

Wanneer ik ziek ben heb ik geen zin om uitgebreid boodschappen te doen, laat staan om uitgebreid te koken. Voor dit soort situaties is het verrekte handig om maaltijden en ingrediënten in de diepvries te bewaren. Gooi een pizza in de oven, snijd een komkommer in plakjes, neem een bakje yoghurt als toetje en doe er een stuk fruit doorheen voor extra vitamines. Hoppa, binnen een handomdraai heb je een maaltijd op tafel en energie over voor andere dingen.

gezonde-voeding-gezin-kind-alboe-klein

Makkelijk en snel: omelet met tomaat en gekookte groenten.

4. Pak je rust…

Over tijd voor andere dingen gesproken, een goede nachtrust is onwijs belangrijk voor herstel tijdens ziekte en voor het onderhouden van je weerstand. Nachtrust is echter niet vanzelfsprekend. Als je kindje 600 keer per nacht wakker wordt, is je nachtrust ruk. Daarom is het belangrijk om de ballen laag te houden zodat je rustmomentjes kunt pakken. Zo kan een powernap van 20 minuutjes al wonderen doen.

5. Voldoende drinken…

Dagelijks 1,5 tot 2 liter drinken is heel belangrijk, voldoende vocht zorgt namelijk voor de afvoer van afvalstoffen. Hoewel ik je graag zou vertellen dat wijn bij deze tip hoort, moet ik spijtig genoeg zeggen dat alcoholische versnaperingen niet meetellen. Alcohol zorgt voor uitdroging en voor méér afvalstoffen. Aanraders zijn water en thee.

6. Hygiene…

Hygiene klinkt vanzelfsprekend, maar als je ziek bent is het goed om hier extra aandacht aan te besteden. Douch de bacteriën van je af, verschoon je beddengoed regelmatig, zorg voor frisse lucht in je woning, nies en hoest in een wegwerpzakdoek en was je handen regelmatig. Met name als je in contact bent gekomen met bacterietrekkers zoals deurklinken, trapleuningen, telefoons, treinen, bussen, het toilet en openbare ruimtes. Een klein flesje handalcohol is nooit verkeerd om in je tas mee te nemen!

7. Let op je voeding…

In het kader van alle ballen laag, raad ik niet aan om als een bezetene met je voeding bezig te zijn. Echter is voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen en gevarieerd eten (denk aan de schijf van vijf), niet geheel onverstandig. Aanraders zijn volkorenproducten, groente, fruit, vette vis, melkproducten, amandelen, walnoten, eieren en kip. Een aanvulling zoals vitamine C supplementen kunnen ook nooit kwaad.

8. Kracht uit de natuur…

Tot slot wil ik meegeven dat de plantenwereld heel breed is en hele goede dingen heeft voor onze weerstand. Zo ben ik dit jaar begonnen met Echinaforce tabletten* van A.Vogel. Dit is een fytotherapeutisch middel. In Jip en Janneke taal: een middel dat gezondheidsklachten en ziekten behandeld met plantaardige middelen. In dit geval: Echinacea purpurea. Deze plant helpt bij onvoldoende weerstand, griep en verkoudheid. Het ondersteunt het immuunsysteem en verhoogt de weerstand tegen bacteriële en virale infecties. Echinacea is niet de enige plant die medicinaal gebruikt wordt, er zijn er naar schatting zo’n 50.000!

*Dit artikel is i.s.m. A.Vogel tot stand gekomen in het kader van onze samenwerking betreft Echinaforce. Echinaforce tabletten zijn een traditioneel Kruidengeneesmiddel op basis van Echinacea purpurea. Lees voor gebruik de bijsluiter. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel gebruik.

4 comments

  1. Dankjewel voor deze blog. Heb er op sommige vlakken zeker wat aan! Water drinken is gelukkig nooit een probleem hier. Echinea kennen wij al een tijd en ik maak hier ook dankbaar gebruik van.

    Hmz, zoveel mogelijk vocht erin en als afsluiter een glaasje wijn dan maar ><

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.