Sylina verloor 15 kilo door gezond eten en intensief sporten

Kim Jacobs - 23/06/2015

Voor het voeding & afvallen topic interviewde ik de drieëntwintig jarige, gezondheidfanaat Sylina Loos. Sylina verloor in 2,5 jaar ruim 15 kilo door gezond te eten en intensief te sporten. In dit interview vertelt Sylina wat haar heeft gedreven om haar leefstijl om te gooien en wat zij heeft gedaan om haar gewenste gewicht te bereiken.

Sylina verloor in 2,5 jaar ruim 15 kilo door haar gezonde eetpatroon en intensieve sportschema’s


Heb je in het verleden altijd al gestoeid met je gewicht?
“Ik was in mijn kinderjaren niet te dik. Maar vanaf mijn puberteit kreeg ik natuurlijk wel heupen en leek ik ongemerkt steeds wat zwaarder te worden door de jaren heen. Volwassenen noemde me stevig of gezet maar daar trok ik me eigenlijk niet veel van aan. Qua sport volgde ik in het verleden wel eens wat groepslessen maar niets intensiefs.

Door de jaren heen ging ik zelf ook inzien dat ik langzaamaan wat kilo’s aankwam. Ik was op dat moment een jaar of negentien en merkte dat ik toen toch niet zo lekker in mijn vel zat. Daarom besloot ik om samen met een vriendin naar de sportschool te gaan. We deden daar wat cardio en trainde (zoals veel meiden/vrouwen) onze benen en buik. Deze trainingen waren erg luchtig en veel van hetzelfde, wat niet hielp om de overtollige kilo’s kwijt te raken. Uiteindelijk ben ik door de combinatie van intensief trainen en een gezond eetpatroon erachter gekomen wat voor mij werkt en ben ik eindelijk niet meer stevig of gezet!”

Wanneer en hoe kwam je op het punt: dit wil ik niet meer?
“Op het moment dat ik op de weegschaal stond toen ik negentien jaar was. Ik woog ruim 78 kilo. ‘Dat is bijna 80 kilo en ik ben maar 1.67m !’ dacht ik bij mezelf. Daarnaast was ik net terug van vakantie en zag ik foto’s van mezelf in bikini. Dat was echt de druppel.”

Ik woog ruim 78 kilo. Dat is bijna 80 kilo en ik ben maar 1.67m !

Inmiddels ben je al ruim 15 kilo afgevallen, hoe heb je dit gedaan?
“Bij sportschool J&T (Etten-Leur) heb ik een aantal jaar geleden trainingsschema’s ontdekt, deze schema’s worden door de sportschool op maat gemaakt. Omdat ik erg goede verhalen over deze manier van trainen hoorde ben ik het gaan proberen, ik was toen een jaar of twintig. Nu train ik al ruim 2,5 jaar zo’n vier keer per week intensief met de trainingsschema’s van J&T. Deze schema’s worden om de 6 á 8 weken vervangen zodat mijn lichaam er niet aan gewend raakt, hierdoor wordt het beste resultaat behaald. Door de afwisseling blijft het trainen ook leuk en uitdagend! Daarnaast is deze manier van trainen ook veel intensiever, je traint echt alles: borst, schouders, biceps, triceps, rug, buik, billen, benen en kuiten. Zo krijg je een algehele fitte uitstraling en dat is wat ik graag wil. Na een half jaar begon ik al duidelijk resultaat te zien.

Verder kwam ik in gesprek met de gewichtsconsulente die werkzaam is bij mijn sportschool. Zij heeft een dagschema met een aantal variaties voor mij opgesteld. Door het dagschema en een aantal gesprekken ben ik ook met mijn voedingspatroon op het ‘gezonde pad’ terecht gekomen, hier heb ik nu zeker profijt van. Na deze omslag ben ik mezelf gaan verdiepen in gezond eten en sinds september 2014 volg ik zelf ook de opleiding gewichtsconsulente!

Verder doe ik sinds kort, via YouTube, leuke work-outs. 30 days of yoga with Adriene is een leuk voorbeeld. Dit is leuk en lekker afwisselend naast de zware trainingssessies in de gym. Door deze oefeningen worden mijn spieren ook weer langer en soepeler. Er zit van alles in de oefeningen: rekken, strekken maar ook balans, meditatie en ademhalingsoefeningen.”

15-kilo-afvallen

Sylina: before & after

Hoe heb je je oude eetpatroon aangepast?
“Door het dagschema met de variaties die ik heb gekregen van de gewichtsconsulente heb ik mijn oude eetpatroon helemaal omgegooid. Daarnaast heb ik zelf veel recepten en tips opgezocht. Op Facebook en Instagram vind je allerlei fitness en gezondheidspagina’s met interessante artikelen over voeding, bewegen en de algemene gezonde levensstijl op zich. Daaruit heb ik veel informatie en inspiratie gehaald, nu nog steeds overigens. Ik vind het dan ook heel leuk om te zien dat steeds meer mensen zich bezig houden met een gezonde levensstijl en minder met (crash)diëten.”

Wat vond je in het begin het moeilijkste aan je nieuwe eetpatroon?
“Ieder begin is moeilijk en de standaard dingen die ik at miste ik wel, zoals een wit afbakbroodje met 48+ kaas met lekker veel jam er bovenop. Dit heb ik geleidelijk kunnen loslaten omdat ik een doel voor ogen had: kilo’s kwijtraken en uiteindelijk een platte buik.”

Wat vind je nog steeds moeilijk om te laten liggen en wat heb je afgelopen 2,5 jaar niet meer gegeten door je nieuwe eetpatroon?
“Op dit moment eet ik een keer in de week chocola. Cote d’or melkchocola met nootjes is mijn favoriet. Ik ben ook maar een mens en soms heb ik er zo veel zin in dat het twee keer per week wordt. Steeds vaker lukt het me om de gedachte om nog een keer chocola te pakken om te zetten in wat anders. Zoals: ‘ik moet nog zo veel doen, ik kan beter gaan studeren’.”

gezond-eten-afvallen

Gezond en lekker!

Heb je tips voor meiden die gezonder willen gaan eten?
“Met kleine aanpassingen in je dagelijkse eetpatroon kan je al veel bereiken:

  1. Drink veel water, thee of koffie (zonder suiker), minimaal 1,5 liter per dag
  2. Eet regelmatig. Ik eet om de 2,5 á 3 uur: ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, tussendoortje. Omdat dit gepland is en je regelmatig wat eet zal je minder snel naar wat anders graaien en je langer verzadigd voelen
  3. Verhoog je eiwitten, dit werkt zowel als je spieren wilt opbouwen of wilt afvallen. Eiwitten zijn de bouwstenen van spieren en daarnaast zorgen ze voor een langer verzadigd gevoel
  4. Als je moeite hebt met voldoende groente en fruit eten kan je het natuurlijk ook ergens doorheen doen. Zoals een peer door de kwark of extra (fijngemalen) groente door de pasta. Tegenwoordig zijn de groenten smoothies ook erg populair. Het is ook leuk en lekker om te variëren en uiteindelijk je eigen smoothie favorieten te maken. Op internet en ook in boeken zijn genoeg variaties te vinden voor de nodige inspiratie!”

Vond je sporten altijd al leuk?
“Nee, voorheen was ik niet echt een sport fanaat. Ik heb lange tijd paardgereden en zat op zwemmen omdat het moest voor mijn zwemdiploma’s. Ik ben sporten (en dan vooral fitness) pas echt leuk gaan vinden toen ik resultaat begon te zien.”

Wat vind je het leukste aan sporten en wat motiveert jou om te blijven sporten?
“Het proces wat ik tot nu toe heb doorlopen en het resultaat dat ik heb geboekt. Dit is vooral terug te zien aan foto’s, maar ook aan reacties van mensen die mij lange tijd niet hebben gezien. Daarnaast krijg ik nog steeds complimenten van mensen omdat ze vinden dat ik zo goed en fanatiek bezig ben. Dat motiveert mij om alleen maar door te blijven gaan. Daarnaast traint mijn vriend, Luciano dos Santos, ook erg intensief. Hij doet in december mee met zijn eerste bodybuilding wedstrijd! ‘Train together, stay together’ is een bekende quote die ook zeker op ons van toepassing is. Ook al wonen we niet bij elkaar in de buurt, als we samen kunnen trainen doen we dat. We motiveren en begrijpen elkaar.”

Train together, stay together is een bekende quote die ook zeker op ons van toepassing is

We zien natuurlijk duidelijke verschillen aan de buitenkant, is er van binnen ook iets veranderd?
“Zeker! Er zijn van binnen absoluut een aantal dingen veranderd. Ik zit nu weer lekker in mijn vel en heb meer zelfvertrouwen gekregen. Het geeft je echt een boost om die complimenten te krijgen en soms stil te staan bij de dingen die je allemaal al hebt bereikt.”

Train-together,-stay-together

“Ook al wonen we niet bij elkaar in de buurt, als we samen kunnen trainen doen we dat. We motiveren en begrijpen elkaar.”

Denk je dat sporten echt noodzakelijk is als je wilt afvallen?
“Het is niet noodzakelijk maar het vult elkaar wel aan. Om af te vallen is een negatieve energiebalans het belangrijkste. Dat betekent dat je iets of wat onder je normale energiebehoefte moet zitten. Dit kan je (online) op allerlei websites berekenen of proberen zelf een balans te vinden. Dit laatste heb ik gedaan. Ik heb hierbij gekeken naar wat werkt voor mijn manier van trainen.

Sporten en vooral krachttraining zorgt ervoor dat je strak in je vel komt te zitten. Mijn benen en billen worden bijvoorbeeld strakker en voller terwijl mijn buik en heupen juist slanker worden. Dit is dan ook dat mooie, fitte en afgetrainde lichaam met getrainde schouders, een slanke taille en strakke armen en benen waar ik naartoe werk. Tot slot zorgen spieren voor een snellere stofwisseling wat ervoor zorgt dat je sneller afvalt.”

Heb je tips voor meiden die echt geen motivatie hebben om te sporten?
“Als je geen motivatie hebt maar wel wilt afvallen is het belangrijk om voor jezelf te bedenken wat je echt graag wilt bereiken. Bedenk kleine doelen die in een redelijk kort tijdsbestek kunnen worden behaald, zoals: ik wil graag tien minuten kunnen hardlopen of ik wil leren squaten. Dit zorgt weer voor extra motivatie. In kleine stapjes kom je er wel. Als je echt moeite hebt om alleen naar een sportschool te gaan, vraag dan een vriendin mee. Vergeet daarnaast niet dat de mensen die in de sportschool werken je maar al te graag willen helpen!”

 

Meer inspiratie voor afvallen nodig? lees ook:

10 kilo afvallen met het weight watchers dieet

Gezond afvallen met Kim’s mini-voedingsdagboek !

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.