Op zoek naar balans | deel 2

In de vorige blog over mijn zoektocht naar balans met Weight Care schreef ik dat ik nogal schommel in gewicht. Vaak had ik de drang om na het diner ongezond te gaan snacken en was ik in staat om naar een tankstation te rijden om daar extra chips, koek, snoep en ijs te halen. Vervolgens lag ik mezelf – bommetje vol – in bed af te vragen waarom ik mij in vredesnaam zo had laten gaan. Hierdoor was ik in een paar maanden tijd ruim zes kilo aangekomen, paste ik niet meer in mijn broeken en zat ik niet lekker in mijn vel. Toen Weight Care mij vroeg om samen het roer om te gooien, twijfelde ik geen moment en ben ik de uitdaging aangegaan. In deze blog vertel ik hoe afgelopen maanden zijn gegaan en hoe het gaat met mijn zoektocht naar balans.

Afvallen

Voor het kwijtraken van de eerste kilo’s besloot ik om – net als Ilonka – voor een harde reset te gaan. De eerste vijf dagen van mijn avontuur stonden in het teken van een ‘vliegende start’. Bij deze aanpak hoorden drie maaltijdvervangers, een tussendoortje, twee stuks fruit, rauwkost en voldoende vocht per dag. Tijdens deze aanpak heb ik geen gebruik gemaakt van het kant-en-klaar ‘vliegende start pakket’ van Weight Care, maar heb ik mijn persoonlijk dagmenu samengesteld met producten die ik lekker vind.

Voorbeeld dagmenu tijdens de vliegende start

Ontbijt 8.00u: Weight Care chocolade shake

Tussendoortje 10.00u: Weight Care krokante reep pure chocolade

Lunch 12.30u: Weight Care maaltijdreep karamel

Tussendoortje 14.00u: banaan

Tussendoortje 16.00u: rauwkost (sla, tomaat & komkommer)

Diner 18.00u: gekookte groentemix (wortels & snijbonen)

Toetje 18.30u: magere yoghurt met Weight Care muesli en appel

Tussendoortje 20.00u: rauwkost (snack tomaatjes)

Drankjes: water met citroen, thee en bruisend water

Na de ‘vliegende start’ was ik twee kilo kwijtgeraakt en ben ik overgestapt op de ‘afvallen’ aanpak van Weight Care. Bij deze aanpak horen twee maaltijdvervangers (ontbijt & lunch), een tussendoortje, twee stuks fruit, rauwkost, één evenwichtige maaltijd (diner) en voldoende vocht. Deze aanpak was voor mij minder intens omdat ik ’s avonds kon genieten van een maaltijd. Als bourgondische levensgenieter gaat er immers niets boven een heerlijke maaltijd en een drankje op zijn tijd!

Voorbeeld dagmenu tijdens het afslanken

Ontbijt 8.00u: Weight Care chocolade shake

Tussendoortje 10.00u: banaan

Lunch 12.30u: Weight Care maaltijdreep pinda noga

Tussendoortje 14.00u: 2x kiwi

Tussendoortje 16.00u: rauwkost (wortels & komkommer)

Diner 18.00u: 100 gram witvis, 200 gram groenten (puntpaprika, sugarsnaps & ui), 100 gram couscous en wat olijfolie voor het bereiden van de vis

Tussendoortje 20.00u: Weight Care krokante reep pure chocolade

Drankjes: water met citroen, thee en spa bruisend

Na drie weken de ‘afvallen’ aanpak te hebben gevolgd was ik nog een kilo kwijtgeraakt en paste ik weer fatsoenlijk in mijn kleding. JOEHOE!! Vanaf dat moment besloot ik om – ondanks dat ik nog niet op mijn streefgewicht was – te beginnen met de ‘op gewicht blijven’ aanpak. Niet omdat ik de handdoek in de ring wilde gooien, maar omdat ik steeds meer ging inzien dat twee kilo minder op de weegschaal mijn leven niet zou verrijken. Zoals ik vorige maand op mijn Instagram schreef (hier), streef ik niet naar size zero, een sixpack, heupen zonder groeistrepen of een carrière als bikinimodel. Maar betekent balans voor mij lekker in mijn vel zitten. Dit zit ik wanneer ik op gewicht blijf, mijn favoriete kledingmaat – waarvan ik vind dat hij goed bij mijn figuur past – kan dragen en ik geen last heb van eetbuien. Dat ik op mijn eetpatroon moet letten om de balans te bewaren en niet elke dag los kan gaan, zie ik niet als vervelend, zolang ik maar een stok achter de deur heb.

Het bewaren van de balans

Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder, zit ik nog steeds lekker in mijn vel, pas ik prima in mijn kleding én ben ik van mijn eetbuien af! Het mooiste van alles is dat ik hiervoor niets hoef af te zweren en bourgondisch kan blijven genieten. Het grote geheim achter het bewaren van de balans is structuur, structuur en nog eens structuur. Ik heb duidelijke afspraken met mezelf gemaakt. Op maandag, dinsdag en donderdag eet ik gebalanceerd en is er geen ruimte voor ongezonde snacks. Op woensdag is het ‘Weight Care Wednesday’ en houd ik een balansdag. Ik ontbijt en lunch dan met een maaltijdvervanger en vul dit aan met fruit of een ander gezond tussendoortje. ’s Avonds eet ik een gebalanceerde koolhydraatarme maaltijd. Kleine side note: als we op woensdag iets leuks gaan doen of gezellig gaan lunchen verschuif ik mijn balansdag naar dinsdag of donderdag. Vanaf vrijdag begint mijn weekend. Omdat ik van maandag tot en met donderdag heb opgelet, kan ik genieten van een hapje en een wijntje en de balans prima bewaren. Daarnaast heb ik door de structuur van mijn dagmenu ’s avonds bijna nooit meer de drang om mezelf vol te proppen. Wát een verademing is dat zeg.

Dit alles klinkt wellicht streng, maar het valt écht reuze mee. Zolang ik met schema’s werk en opschrijf wat ik mag eten, heb ik er geen moeite mee om de met mezelf gemaakte afspraken na te komen. En natuurlijk laat ik het los tijdens de vakantie, kan ik ultiem genieten van spontane etentjes en feestjes. Maar het is fijn om zonder na te hoeven denken terug te kunnen grijpen naar een structuur. Onderstaande video heb ik een paar weken geleden samen met Weight Care opgenomen. Super spannend, maar vooral heel leuk! In deze video vertel ik over mijn dagmenu’s en weekschema.

WIN

Omdat ik oprecht heel erg blij ben met Weight Care als stok achter de deur, heb ik geregeld dat ik iemand mag verrassen met een bomvol pakket met mijn favoriete én een aantal nieuwe producten! Naast de chocolade shake, cappuccino maaltijdreep, karamel maaltijdreep, krokante repen van pure chocolade en de shakebeker krijg je de havermout sinaasappel & cacao maaltijdrepen, havermout honing & vanille en havermout framboos shakes cadeau om te proberen. Een mooi moment om aan de slag te gaan met die extra kilootjes of om net als ik op gewicht te blijven vind je niet!? Meedoen is simpel. Vertel in een reactie onder deze blog waarom je het pakket graag zou willen winnen! Mijn lieftallige assistent en onpartijdig jurylid Roy zal over twee weken een winnaar uitkiezen. De winnaar krijgt bericht via e-mail, zit verder nergens aan vast en je e-mailadres wordt nergens voor gebruikt. Toi-toi-toi! We kunnen niet wachten om jullie reacties te lezen.

PS: heb je vragen naar aanleiding van deze blog, wil je weten hoe een eetweek er zo’n beetje uitziet of ben je benieuwd naar iets anders? Twijfel niet en laat vooral een reactie achter!

*deze blog is in samenwerking met Weight Care geschreven.

Leave a Reply

ALBOE is het online platform over het échte leven als mama. Met onze blogs, social media posts en video’s willen we vrouwen inspireren en vooral amuseren. We delen wekelijks onze reis door het leven als mama, maar ook alledaagse zaken zoals voeding, interieur, mode, reizen en onze avonturen achter de schermen van ALBOE. We maken graag pittige en herkenbare onderwerpen bespreekbaar, vinden het heerlijk om taboes te doorbreken en zijn vooral lekker onszelf. Kortom: op ALBOE vind je A Little Bit Of Everything!

Kim op Instagram

Instagram has returned invalid data.

ALBOE op Facebook

ALBOE op social