Balans tijdens de feestdagen

Kim Jacobs - 19/12/2018
weight-care-feestdagen-in-balans-tips-kim

De feestdagen staan weer voor de deur. Tijd voor gezelligheid, kerstfilms, warmte, wellicht wat cadeautjes en natuurlijk lekker eten! Met dat laatste weet ik wel raad. Ik vind het fantastisch om te koken tijdens de feestdagen, ben dol op kerstkransjes, toetjes, wijn, gourmet en ook van een gezellig kerstontbijt word ik intens gelukkig. Maar zoals elk jaar is er een kanttekening: elk pondje gaat bij mij door het mondje. Laat ik vooropstellen dat ik van mening ben dat eten geen vijand moet zijn en dat we er juist van moeten genieten. Echter heb ik, in samenwerking met Weight Care, een aantal handige tips op een rijtje gezet voor iedereen die tóch wil proberen om een beetje in balans te blijven tijdens de feestdagen. Deze tips zijn niet bedoeld om af te vallen, maar om ervoor te zorgen dat je schaamteloos kunt genieten van overheerlijke cheat meals en tegelijkertijd een beetje op je voeding kunt letten.

(kerst) ontbijt

Laten we beginnen met de ontbijttafel. Ik vind uitgebreid ontbijten enorm gezellig, maar stiekem eet ik drie keer zoveel als ik aan een gedekte tafel zit. Mijn ultieme tip? Dek de tafel niet enkel met caloriebommen zoals croissants, chocoladepasta, vruchtensap uit pak, een kerststol en kant-en-klare salades. Maar probeer wat verse dingen te maken zodat je kunt afwisselen en zelf bepaalt welke voedingsstoffen je binnenkrijgt. Wat ik bijvoorbeeld graag maak zijn:

Als ik tijdens het kerstontbijt behoefte heb aan een extra portie. Dan smeer ik een aantal luchtige crackers met verse salades, neem ik wat extra fruit of geniet ik samen met Mila van een zoete hap in de vorm van een bananenpannenkoek. Zo geniet ik volop, maar ben ik iets bewuster bezig met wat ik binnenkrijg.

Caloriearm broodbeleg

Qua broodbeleg zijn onderstaande keuzes caloriearm voor het ontbijt en/of de lunch:

  • Kipfilet
  • Kalkoenfilet
  • 20+ kaas
  • 20+ smeerkaas
  • Light roomkaas
  • Rosbief
  • Carpaccio
  • Geitenkaas
  • Achterham
  • Schouderham
  • Beenham
  • Hummus
  • Hüttenkäse
  • Bepaalde soorten jam en stroop

Ik vind dit persoonlijk een erg handig lijstje om mee te nemen tijdens het halen van de boodschappen voor de feestdagen.

Ontbijt en/of lunch vervangen

Mocht je voor of na de feestdagen ruimte zien en motivatie vinden, dan kun je ervoor kiezen om net als ik je ontbijt en/of lunch te vervangen voor een shake of reep van Weight Care. Ikzelf doe dit op ‘tussendoor-dagen’, dit zijn dagen waarop er geen speciale eetmomenten zijn. Bijvoorbeeld op werkdagen voor- of na de vakantie, tijdens het doen van kerstinkopen of op de rustige dagen tussen kerst en nieuwjaar.

weight-care-tips-balans-feestdagen-1

Tussendoortjes

Ik geloof in kerstkransjes, dus ik ga je niet vertellen dat je deze beter niet kan eten tijdens de feestdagen. Kerst zonder kerstkransjes, is namelijk geen complete kerst als je het mij vraagt. Wat ik je wél kan adviseren is om afspraken met jezelf te maken over de porties die je mag pakken. Verder kan je (voor de afwisseling) snacks in huis halen die caloriearm(er) zijn:

  • Rauwkost met hummus
  • Popcorn (niet kant-en-klaar gezoet)
  • Ham met meloen
  • Mager vleeswaar (rosbief, kip, ham, kalkoen)
  • Vis (garnalen, haring, makreel, tonijn, sardientjes)
  • Gebakken appel met kaneel
  • Druiven, aardbeien en besjes
  • Augurken
  • Olijven
  • Ongezouten noten

Gourmet

Ga je gourmetten tijdens de feestdagen? Mooi! Tijdens de gourmet bepaal je zelf wat je eet en ben je veel vrijer. Mijn tips voor bewust(er) gourmetten:

  • Mager vlees, zoals: kip, kalkoen, biefstuk, rosbief en varkensfilet
  • Vis, zoals: garnaal, tonijn, witvis en zalm
  • Groenten op de gourmet, zoals: champignons, paprika, courgette en ui
  • Ananas op de gourmet
  • Rauwkost en sla
  • Verse Tzatziki, yoghurt met knoflook of Piccalilly als sausjes
  • Light smeersels voor op stokbrood
  • Zoete aardappel in plakjes

Wat je beter kunt beperken tijdens de gourmet

  • Slavink en hamburgers (geen gehakt)
  • Sausjes
  • Wit stokbrood (tip: bak kleine, bruine, volkoren boordjes zodat je ziet hoeveel brood je eet)
  • Kant-en-klare salades met dressing en pastasalades

Kerstdiner + toetje

Inmiddels begin je waarschijnlijk een rode draad in mijn verhaal te zien: vers, mager vlees, vis, eiwitten en volkoren producten afgewisseld met cheat snacks en cheat meals. Voor het kerstdiner en het toetje geldt hetzelfde. Probeer gerechten en producten die minder gezond zijn te vervangen voor verse en/of bewustere alternatieven. Maar vergeet vooral niet te genieten. Het is immers maar één (oh nee, twee) keer kerst per jaar!

weight-care-feestdagen-bewust-tips-2

Eet smakelijk!

Wat staat er bij jullie op het menu dit jaar? Ga je uit? Blijf je thuis? Kook je of wordt er voor je gekookt? Ik lees het graag in een reactie onder deze blog!

*deze blog is in samenwerking met Weight Care tot stand gekomen

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.