Ilonka’s tips voor afvallen | Modifast deel 3

Ilonka Smits - 20/11/2018

In de eerste twee blogs over mijn Modifast avontuur heb ik verteld dat ik tijdens mijn zwangerschap in totaal achttien kilo ben aangekomen. Drie daarvan ben ik in de eerste weken na de zwangerschap verloren. Voor de overige kilo’s ben ik aan de slag gegaan met het Modifast Intensive programma. Ik zat in een negatieve eetspiraal, wilde deze doorbreken en in totaal vijftien kilo afvallen. Na zes weken bikkelen ben ik twaalfenhalve kilo kwijtgeraakt. Onwijs trots ben ik op mezelf en heel blij met het resultaat tot nu toe! In deze blog vertel ik over de periode na Modifast Intensive, hoe ik de laatste tweeënhalve kilo (en wellicht nog wat extra kilo’s) wil kwijtraken en deel ik mijn tips voor afvallen.

Na het Modifast Intensive programma…

Geloof me, na de eerste zes weken was ik super bang om weer aan te komen, maar het is me gelukt om door te pakken! Ik heb een goede balans gevonden tussen lekker, gezellig en gezond eten. Dit is mede gelukt dankzij het Modifast Protein Shape programma. Dit is een eiwitrijk afslankprogramma met een milde en flexibele aanpak. Doordeweeks let ik goed op en kies ik voor Protein Shape producten aangevuld met lichte koolhydraatarme maaltijden. In het weekend eet ik gewoon gebalanceerd en is er ruimte om te genieten van wat lekkers. Door deze flexibele aanpak houd ik dit schema goed vol. Daarnaast zijn de producten van Modifast Protein Shape, snel en gemakkelijk klaar te maken, ideaal dus voor de drukke dagen met mijn kleine ventje, werk, huishouden en sociaal leven.

Hoe ziet mijn weekschema er nu uit?

Maandag, Dinsdag en Woensdag:

Ontbijt: Een Modifast Protein Shape Milkshake Cappuccino of Chocolade (zo is het net alsof ik mijn dag start met een lekkere bak koffie) en 100 gram magere kwark.
Tussendoor: Een Modifast Protein Shape Bar Caramel of Cocos.
Lunch: Een Modifast Protein Shape Milkshake Strawberry of Vanilla, 125 ml magere melk en rauwkost (tomaatjes, komkommer en snackpaprika’s).
Tussendoor: Een Modifast Protein Shape Bar Pistache of Dark & White Chocolate.
Diner: Een Modifast Protein Shape Pudding Vanilla of Chocolate maaltijdvervanger, 200/300 gram gekookte groente en als toetje 100 gram magere kwark.

Donderdag:

Ontbijt: Een Modifast Protein Shape Milkshake Cappuccino of Strawberry en 100 gram magere kwark.
Tussendoor: Een Modifast Protein Shape Bar Orange of Chocolate.
Lunch: Een Modifast Protein Shape Pudding Chocolate of Vanilla, 125 ml magere melk en rauwkost (tomaatjes, komkommer en snackpaprika’s)
Tussendoor: Modifast Protein Shape Biscuits Cereals & Chocolate Chips.
Diner: Een koolhydraat arme maaltijd.
Avondsnack: Een portie fruit, het liefste heb ik zomer fruit maar dat zit er nu even niet in dus dan ga ik voor een lekker mandarijntje of een peer.

Vrijdag:

Ontbijt: Een Modifast Protein Shape Milkshake Cappuccino of Vanilla en 100 gram magere kwark.
Tussendoor: Een Modifast Protein Shape Bar Caramel of Pistache.
Lunch: 2 crackers met mager beleg, 125 ml magere melk en rauwkost (tomaatjes, komkommer en snackpaprika’s).
Tussendoor: Modifast Protein Shape Biscuits Cereals & Chocolate Chips.
Diner: Een koolhydraat arme maaltijd.
Avondsnack: Een portie fruit.

Zaterdag en Zondag:

Ontbijt: Een Modifast Protein Shape Milkshake Cappuccino of Chocolate en 100 gram magere kwark.
Tussendoor: Een portie fruit.
Lunch: 2 crackers met mager beleg, 125 ml magere melk en rauwkost (tomaatjes, komkommer en snackpaprika’s)
Tussendoor: een Modifast Protein Shape Bar Cocos of Orange.
Diner: Een koolhydraat arme maaltijd.
Avondsnack: Een portie fruit.

En natuurlijk is er in het weekend plaats om uit te gaan lunchen, dineren of te genieten van iets lekkers bij de borrel. Ik kies meestal één van deze opties en de rest van de dag eet ik gebalanceerd. Verder drink ik elke dag minimaal 2 liter water en pak ik zo nu en dan een light drankje of een lekkere kop thee of koffie.

Mijn tips voor afvallen

  1. Als je maaltijdvervangers gebruikt, kies dan producten en smaken die je écht lekker vindt.
  2. Probeer te blijven variëren. (Kies met Modifast Protein Shape voor een andere smaak bar/shake of pudding), zo wordt je voeding niet eentonig en saai.
  3. Stop je koelkast vol met rauwkost, bij mij waren de tomaten, snackpaprika’s en komkommer niet aan te slepen!
  4. Voorkom verleiding en haal geen ongezonde etenswaren in huis.
  5. Blijf iets gezelligs maken van eten, vermijd etentjes niet, maar doe gezellig mee en kies gebalanceerd (ik maakte tijdens dit programma vaak iets gezelligs met rauwkost).
  6. Iets wat mij ook enorm heeft geholpen is het volgende tegen mezelf te zeggen: ”Wat zijn nou 6 weken op een mensenleven, het is even bikkelen maar straks ben je super blij met het resultaat!”
  7. Als je na een dieet weer maaltijden gaat bereiden en eten, houd dan rekening met de porties. Probeer niet terug te vallen in je oude eetpatroon.
  8. Koolhydraatarm koken is héél effectief.
  9. Heb je ook moeite om de juiste hoeveelheden op te scheppen? Schep dan op de helft van je bord groentes, een kwart met volkoren graan producten en een kwart met vis, mager vlees of peulvruchten.
  10. Kies in plaats van chips voor lekkere rauwkost met een dip of pak wat gezonde noten.
  11. Vind je het lastig om veel water te drinken? Maak dan een lekkere watercocktail met vers fruit (bijvoorbeeld citroen of diepvriesfruit).
  12. Last but not least: zorg ervoor dat voeding niet je vijand wordt, geniet met mate en kies bewust, dat is wat mij betreft de sleutel van een goede balans.

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik me momenteel super lekker in mijn vel voel en volop kan genieten van mijn kleine ventje!

*dit artikel is i.s.m. Modifast tot stand gekomen. Modifast Protein shape producten zijn verkrijgbaar via hun webshop.

1 comment

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.