Schijf van vijf volgen? Dreumes 16 maanden oud

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik absoluut géén voedingsexpert ben. Sterker nog, voordat ik moeder werd was ik wel bezig met slank blijven maar totaal niet met écht gezonde voeding. Zo geloofde ik dat noten slecht waren omdat ze me dik zouden maken. Pas sinds ik mama ben geworden, heb ik geleerd welke voedingsstoffen kunnen bijdragen aan een gezonde levensstijl en hoe ik deze kennis in ons dagelijks leven kan toepassen. In deze blog deel ik wat ik heb geleerd, hoe ik inspiratie haal uit de schijf van vijf en een dagmenu van Mila.

Variëren

Ik zeg eerlijk dat onze voeding erg eentonig is als we het druk hebben. Veel variatie is er dan niet. Echter proberen we op rustige dagen naast brood allerlei andere dingen te geven, zoals: ei, avocado, vlees, groenten, yoghurt en noten.

Schijf van vijf

Maar welke voedingsstoffen moet onze kleine meid dan precies binnenkrijgen? En hoeveel? Persoonlijk geloof ik in de Schijf van Vijf en werk ik qua hoeveelheid op gevoel en op vraag. De ene keer eet Mila beter dan de andere keer. Verder vind ik het heel belangrijk om bewust naar de voedingsbron te kijken. Zo kun je uit witte pasta en volkorenpasta allebei koolhydraten halen, maar zullen ze beiden een ander effect op je hebben. Koolhydraten uit witte pasta, witte rijst en wraps zorgen voor een snellere stijging van de bloedsuikerspiegel dan trage koolhydraten uit volkorenpasta en zilvervliesrijst. Dit geldt natuurlijk ook voor brood! Voor ons gezin probeer ik zo vaak mogelijk de optie te kiezen die de bloedsuikerspiegel het minst verstoort. Dit is onze persoonlijke Schijf van Vijf:

Groente en fruit

  • Banaan
  • Appel
  • Kiwi
  • Aardbei
  • Citroen
  • Wortel
  • Meloen
  • Courgette
  • Aubergine
  • Tomaat
  • Paprika
  • Spitskool
  • Chinese kool
  • Sperziebonen
  • Spinazie
  • Avocado

Koolhydraten

  • Volkorenbrood
  • Speltbrood
  • Volkorenpasta
  • Zilvervliesrijst
  • Rijstwafels
  • Ella’s Kitchen Smikkelsticks (biologisch)
  • Aardappelen
  • Couscous
  • Zoete aardappelen
  • Volkoren wraps

Eiwitten

  • Magere yoghurt
  • Halfvolle melk
  • Cottage cheese
  • Mozzarella
  • Zuivelspread (light)
  • Ongezouten walnoten
  • Erwten
  • Bonen
  • Linzen
  • Ei
  • Vlees
  • Vis

Vetten

  • Olijfolie
  • Margarine
  • Zonnebloemolie

Water

  • Kraanwater (met citroen)

Genieten

Hoewel ik zo gezond mogelijk voor het gezin probeer in te kopen en te koken, geloof ik dat het belangrijk is om te blijven genieten. Zo vinden we het lekker om een pizza te bakken, is Roy dol op frietjes, lust Mila graag pannenkoeken, geven we Mila zoet broodbeleg, eet ze een ijsje mee op vakantie en mag ze een klein stukje taart of koek eten tijdens een feestje. Dit alles doen we meestal met mate.

Mila’s dagmenu

Tijd om een dagmenu van Mila op een vrije dag met jullie te delen.

Ontbijt
  • volkorenbrood
  • avocado
  • flesje melk
Tussendoortje (smoothie)
  • 100 ml magere yoghurt
  • 1 kiwi
  • 6 grote aardbeien uit de diepvries
Lunch
  • omelet met zeezout
  • spinazie
  • sesam
  • water met citroen
Recept 2 personen:

Snijd 100 gram spinazie fijn en roerbak vervolgens in olie. Klop ondertussen 3 eieren los met 1 e.l. water per ei. Gebruik eventueel wat zeezout. Bak de omelet, snijd hem doormidden, leg de spinazie erop, strooi de sesamzaadjes erover en vouw hem dicht.

Tussendoortje
  • drie mini rijstwafels
  • flesje melk
Diner
  • volkorenpasta
  • kip
  • spinazie
  • tomaat
  • knoflook
  • courgette
  • zuivelspread (light)
Recept 2 personen:

Kook de volkorenpasta volgens bereidingswijze op de verpakking. Snijd 250 gram kipfilet in stukjes en bak vervolgens in olie met knoflook. Snijd ondertussen de courgette, 100 gram spinazie en 3 tomaten fijn. Voeg de courgette en spinazie toe en bak de groenten een paar minuten. Voeg vervolgens 100 gram zuivelspread (light) en de fijngesneden tomaten toe. Serveer de saus over de volkorenpasta en voeg eventueel nog wat stukjes ongezouten walnoten toe voor de liefhebbers!

Voor het slapen gaan
  • flesje melk
  • Ella’s Kitchen Smikkelsticks

Dit is hoe een gemiddeld dagmenu van onze dochter eruit ziet. Deze ene keer krijgt ze brood, de andere keer omelet, yoghurt of iets anders. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie kleintjes te eten krijgen en waar je soms tegenaan loopt. Zin om gezellig mee te kletsen? Laat dan vooral een reactie achter onder deze blog!

Leave a Reply

ALBOE is het online platform over het échte leven als mama. Met onze blogs, social media posts en video’s willen we vrouwen inspireren en vooral amuseren. We delen wekelijks onze reis door het leven als mama, maar ook alledaagse zaken zoals voeding, interieur, mode, reizen en onze avonturen achter de schermen van ALBOE. We maken graag pittige en herkenbare onderwerpen bespreekbaar, vinden het heerlijk om taboes te doorbreken en zijn vooral lekker onszelf. Kortom: op ALBOE vind je A Little Bit Of Everything!

Kim op Instagram

Instagram has returned invalid data.

ALBOE op Facebook

ALBOE op social