De ‘lust-ik-niet’ fase | 9 handige tips

Kim Jacobs - 15/09/2017
lust-ik-niet-fase-tips-2

Mama, ik lust dit niet!” is een herkenbare uitspraak waar veel ouders mee te maken hebben. Sterker nog, uit onderzoek van GfK in opdracht van HelloFresh blijkt dat 65% van de kids van ruim 1.000 ouders lastige eters zijn. 41% van de ouders raakt hierdoor gefrustreerd, 30% vermoeid en 28% is teleurgesteld. JAIKS, dat klinkt niet gezellig! Ikzelf kan (nog) niet meepraten over dit blijkbaar bekende fenomeen. Onze dochter is een alleseter. Vanaf zes maanden zijn wij begonnen met het aanbieden van verse hapjes en tot nu toe lust ze alles. Van cous cous tot aardappelen en van taugé tot avocado, alles gaat erin als zoete koek.

9 handige tips voor de ‘lust-ik-niet’ fase

Dat Mila op dit moment een alleseter is, wil uiteraard niet zeggen dat wij de ‘lust-ik-niet’ fase kunnen omzeilen. Wat we uiteraard wél kunnen proberen is om de fase zo kort en makkelijk mogelijk te maken. Inspiratie hiervoor heb ik opgedaan tijdens het Food Talks diner dat werd georganiseerd door HelloFresh. Tijdens het diner werden de onderzoeksresultaten over het gedrag van ouders en kinderen rondom eten gepresenteerd en werden ervaringen en tips enthousiast uitgewisseld. Zo leerde ik dat Nederlandse ouders deze vijf methoden voornamelijk toepassen om hun kind wél te laten eten:

  • Belonen
  • Samen koken
  • Liefdevolle chantage (ja, je mag je groenten laten liggen, maar dan wil ik wel dat je dit eet…)
  • Spelen (daar komt een vliegtuigje aan…)
  • Groenten prakken/husselen door ingrediënten die het kind wel lust

foodtalks-lust-ik-niet-fase-tips-3

Omdat ik zoveel handige tips & tricks heb geleerd tijdens het diner heb ik negen handige tips voor de ‘lust-ik-niet’ fase voor jullie op een rijtje gezet. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Tip 1: combineren maar!

We kennen ze allemaal, kinderborden met vakjes. Eén vakje voor het vlees, één voor de groenten en één voor de aardappelen. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om op deze manier te moeten eten. Onbewust zou ik ervoor kiezen om te beginnen met het lekkerste en zou ik het minst lekkere voor het laatst bewaren. Als ik dan écht slim te werk zou gaan, zou ik beweren dat ik vol zit na het tweede vakje. Door ingrediënten die een kind iets minder lekker vindt te combineren met andere geliefde ingrediënten, wordt het geheel smakelijker en feestelijker.

babyhapje-spaghetti

Tip 2: betrek je kindje bij het koken

Mila speelt elke dag bij mij in de keuken en hoewel ze nog niets terug zegt, klets ik erop los. Ik vertel (of zing 😉 ) welke ingrediënten ik gebruik, kijk met haar in de pannen en proef samen allerlei ingrediënten tijdens het koken. Dit klinkt misschien een beetje ‘sound of music achtig’, maar ik ben er écht heilig van overtuigd dat ze hierdoor plezier en passie voor eten krijgt. Zo merk ik dat ze het geweldig vindt om dingen te proeven en dat ze niet terugdeinst voor een vreemde structuur of smaak.

Tip 3: laat zien waar het eten vandaan komt

Inspiratie nodig voor een dagje weg? Ga eens op bezoek bij een boer! Ga op eet-avontuur en ontdek samen met je kleintje waar het eten eigenlijk vandaan komt. Maak er een spelletje van zodat groenten en fruit geen vijanden zijn, maar vrienden worden. Wat wellicht ook leuk is, is een eigen moestuintje!

Tip 4: zien eten, doet eten

Bespreek je ‘lust-ik-niet struggles’ met de mensen in je omgeving. Het kinderdagverblijf, de gastouder, opa en oma en andere vrienden en familie kunnen nog wel eens een verschil maken. Zo vertelde sportman Mark Tuitert tijdens Food Talks dat zijn zoontje geen broccoli lustte, tot hij zijn neefje tijdens een etentje broccoli zag eten. Die avond wilde zijn zoon het ook eens proberen en sindsdien lust meneertje broccoli.

foodtalks-hellofresh-alboe

Tip 5: maak het gezellig

Een andere leuke tip is om je kindje te betrekken bij het eten. Maak het gezellig door de tafel leuk te dekken, steek samen een kaarsje aan, gebruik voor de gein champagne glazen (ook in plastic verkrijgbaar 😉 ) of versier de borden feestelijk. Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen is een verse pizza met gezonde ingrediënten maken. Zo maak je er helemaal een knutselfestijn van.

Tip 6: lekker uitpluizen!

Wat wellicht ook leuk is, is om je kindje zelfstandig te laten eten (vooral leuk voor mini’s). Zo vindt Mila het geweldig om een stuk fruit uit te pluizen en om rauwe groenten (zoals een stuk komkommer) te eten. Jep, alles wordt een zooitje. Maar op deze manier kan je kindje zelf onderzoeken wat hij of zij met het eten kan doen.

lust-ik-niet-fase-tips

Tip 7: verspreid de groentemomenten

Groenten zijn niet alleen geschikt voor het diner, maar zijn ook leuk en lekker als tussendoortje, lunch en zelfs ontbijt! Ga ’s ochtends bijvoorbeeld voor een smoothie met groenten en fruit, snack wat wortels met een kikkererwtendip als tussendoortje en maak ’s middags een frisse salade of een verse groentespread van wortel, tomaat of erwten. Dan hoeft je kindje ’s avonds geen grote portie groenten meer naar binnen te werken.

Tip 8: laat het los!

Een handige tip van een aantal ervaren mama’s: laat het los. Heb je alles geprobeerd en blijft je puber (peuter, kleuter of een echte…) stennis schoppen? Accepteer de situatie en besteed er vooral niet teveel aandacht aan. Hierdoor wordt het ‘nee zeggen’ voor het kind minder interessant en kan de strijdbijl wellicht begraven worden.

Tip 9: lust ik wel!

Als je het ‘lust-ik-niet’ gedrag van je kindje een beetje los hebt kunnen laten, is het wellicht leuk om te focussen op wat je kindje wél lust! Hiervoor heeft HelloFresh de toffe campagne #lustikwel in het leven geroepen. Meedoen? Deel dan een foto van je kind dat geniet van wat hij of zij wél lekker vindt. Op Instagram kan dat door HelloFresh (@hellofreshnl) te noemen en de hashtag #lustikwel te gebruiken en op Facebook door een foto op de Facebookpagina van HelloFresh te plaatsen. Om de week kiest HelloFresh één winnaar, die een gratis Familybox met daarin 3 maaltijden voor 4 personen krijgt! Hier lees je alles over de actie.

Uiteraard ben ik super benieuwd wat jullie van de tips vinden en of je nog handige tips mist in dit lijstje!

foodtalks-lust-ik-niet-fase

*Dit artikel is i.s.m. HelloFresh tot stand gekomen. Leuk om te weten is dat HelloFresh Benelux in 2012 werd opgericht door Maartje Frederiks – mama van een dochtertje van dezelfde leeftijd als ons Mila. Wat ik persoonlijk zo leuk vind aan HelloFresh is dat je niet hoeft na te denken over wat je moet eten, dat de boxen nieuwe ideeën geven én dat je zeker weet dat je gezond kookt voor je gezin.

3 comments

  1. Hele leuke tips, maar hier werken ze niet haha. Alleen die van het verspreiden, zo eten mijn kinderen over de dag door worteltjes, komkommer en paprika.
    Mijn oudste was tot 18 maanden een alleseter, maar werd opeens kieskeurig. Bij de gastouder at hij wel gewoon goed.
    Ik maak er geen probleem van, misschien is dat nog wel de beste tip!

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.