Op zoek naar balans | deel 1

Kim Jacobs - 06/06/2018
wc-blog

Ik ben een levensechte jojo. Niet omdat ik soepel op en neer kan springen, maar omdat ik nogal schommel in gewicht. Een kilootje meer of minder maakt mij op zich niet uit. Ik heb immers een gezond gewicht. Het ontbreken van balans en de extreme eetbuiten die ik ’s avonds heb, maken mij echter minder gelukkig. Op slechte dagen eet ik alles wat los en vast zit en ben ik in staat om naar een tankstation te rijden om nog meer chips, koek en snoep te halen. Vervolgens lig ik bomvol in bed en vraag ik mezelf af waarom ik in vredesnaam zoveel heb gegeten. Hierdoor ben ik afgelopen maanden ruim zes kilo aangekomen en zit ik niet lekker in mijn vel. Daarom wil ik het roer omgooien en heb ik de hulp van Weight Care ingeschakeld. Mijn doelstelling is om te beginnen met het verliezen van de aangesnoepte kilo’s en om daarna een balans te vinden tussen gezonde voeding en genieten van lekker eten. In deze blog vertel ik hoe ik ben gestart met mijn zoektocht naar balans.

Vliegende start

Laten we beginnen bij het begin. Mijn eerste missie is om zes kilo kwijt te raken, zodat ik weer op mijn streefgewicht zit: een gezond gewicht dat goed bij mijn lichaamsbouw past en waar ik me fijn bij voel. Ik ben iemand die behoefte heeft aan structuur, het allerliefst met een voorgekauwd schema. Als ik dit niet heb is de verleiding te groot en duik ik schaamteloos in de voorraadkast. De eerste aanpak die ik heb gekozen voor deze missie is: de vliegende start. Bij deze aanpak horen drie maaltijdvervangers, een tussendoortje, twee stuks fruit, rauwkost en voldoende vocht per dag. Deze aanpak duurt vijf dagen en biedt allerlei eetmomenten verspreid over de dag. Ik heb geen gebruik gemaakt van het ‘vliegende start pakket’, maar zelf mijn dagmenu samengesteld met producten die ik lekker vind.

Mijn persoonlijk dagmenu tijdens de vliegende start

  • Ontbijt 8.00u: Weight Care chocolade shake
  • Tussendoortje 10.00u: Weight Care krokante reep pure chocolade
  • Lunch 12.30u: Weight Care maaltijdreep karamel
  • Tussendoortje 14.00u: banaan
  • Tussendoortje 16.00u: rauwkost (sla, tomaat & komkommer)
  • Diner 18.00u: gekookte groentemix (wortels & snijbonen)
  • Toetje 18.30u: magere yoghurt met Weight Care muesli en appel
  • Tussendoortje 20.00u: rauwkost (snack tomaatjes)
  • Drankjes: water met citroen, thee en bruisend water

De eerste dag van de vliegende start was pittig. Het voelde onnatuurlijk om op maandagavond zonder grote zak chips en chocolade op de bank te zitten. De voorraadkast is zo’n twintig keer opengegaan omdat ik onbewust op zoek was naar lekkere snacks. De tweede dag werd ik wakker met een supergoed gevoel. Ik was trots dat de eerste dag geslaagd was en had zin om ook deze dag weer te gaan knallen. Wat de uitdaging voor mij makkelijker heeft gemaakt kan ik in één woord omschrijven: chocolade. Ik ben een sucker voor chocolade en omdat veel producten van Weight Care chocolade bevatten ben ik een gelukkig mens. Chocolade shakes, maaltijdrepen met chocola én tussendoortjes met pure chocolade. Maak – me – gek!

weight-care-tussendoortje-klein

Kilootjes kwijtraken

Na vijf dagen vliegen ben ik twee kilo verloren en overgestapt op de aanpak: afslanken. Dit is een aanpak die ik kan aanraden aan iedereen die een paar kilootjes wil kwijtraken. Hij is minder intens dan de vliegende start omdat je twee maaltijden per dag (ontbijt & lunch) vervangt voor een reep, muesli, havermout of een shake en één evenwichtige maaltijd mag eten (diner). Waarom ik er toch voor heb gekozen om te beginnen met een vliegende start? Ik wilde het roer resoluut omgooien en had hier behoefte aan. Anyway, terug naar mijn huidige aanpak: afslanken! Voordat ik ga beginnen met het bewaren van de balans, wil ik nog vijf kilo kwijtraken zodat ik weer op mijn streefgewicht zit. Nogmaals: niet omdat ik ontevreden ben over mijn huidig gewicht, maar omdat ik terug wil naar een basis waarvan ik gelukkig word. Momenteel zit ik lekker in de afslank-flow en ziet mijn dagmenu er ongeveer zo uit:

Mijn persoonlijk dagmenu tijdens het afslanken

  • Ontbijt 8.00u: Weight Care muesli met magere yoghurt
  • Tussendoortje 10.00u: banaan
  • Lunch 12.30u: Weight Care maaltijdreep Cranberry Cheesecake (OMG lekker!!)
  • Tussendoortje 14.00u: appel
  • Tussendoortje 16.00u: rauwkost (wortels & komkommer)
  • Diner 18.00u: 100 gram witvis, 200 gram groenten (puntpaprika, sugarsnaps & ui), 100 gram couscous en wat olijfolie voor het bereiden van de vis
  • Tussendoortje 20.00u: Weight Care Chocolade & Hazelnoot reep
  • Drankjes: water met citroen, thee en spa bruisend

Al met al kan ik zeggen dat ik super tevreden ben met hoe het nu gaat! Door de strakke dagmenu’s die ik voor mezelf maak met behulp van de Weight Care aanpak lukt het om de voorraadkast gesloten te houden. Ik zit lekker in mijn vel, heb voldoende energie en heb nu al zin in de volgende fase: het bewaren van de balans!

Lees je volgende keer weer gezellig mee?

*dit avontuur ga ik in samenwerking met Weight Care aan! Hoe leuk!?

2 comments

  1. Ik vind het knap hoor Kim. Snap heel goed dat structuur dingetje. Wanneer ik niet duidelijk opschrijf wat we iedere dag eten.. dan wordt het vaak ongezond.

  2. Heel veel succes, ik ben benieuwd of je hiermee je balans gaat vinden. Zelf heb ik ook enorme moeite op het moment en ben me aan het verdiepen om minder koolhydraten binnen te gaan nemen, stapje voor stapje want ook ik herken het dat ik van de 1 op de andere dag vollop gezond doe en dat hou ik niet vol. Ik ben benieuwd naar je volgende update of je resultaat merkt.

Leave a comment