Dit krijgt ons kind te eten

Kim Jacobs - 27/11/2017
gezonde-voeding-gezin-kind-alboe-klein

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik absoluut géén voedingsexpert ben. Sterker nog, voordat ik moeder werd was ik wel bezig met slank blijven maar totaal niet met écht gezonde voeding. Zo geloofde ik dat noten slecht waren omdat ze me dik zouden maken. Pas sinds ik mama ben geworden, heb ik geleerd welke voedingsstoffen kunnen bijdragen aan een gezonde levensstijl en hoe ik deze kennis in ons dagelijks leven kan toepassen. In deze blog deel ik wat ik heb geleerd en een dagmenu van Mila.

Disclaimer: ik deel mijn persoonlijke opvatting wat voeding betreft, iedereen kan dit anders ervaren.

Dagmenu’s

Sinds ik dagmenu’s maak voor Mila, lukt het ons beter om alle belangrijke voedingsstoffen bij onze dochter binnen te krijgen. Het is niet zo dat we haar voorheen geen gevarieerde voeding hebben aangeboden, maar door de waan van de dag kozen we vaak voor hetzelfde. Zo kreeg Mila op een gegeven moment elke ochtend en middag brood met identiek beleg. Ik ben absoluut geen tegenstander van brood, maar geloof wel dat het goed is om te variëren. Sinds ik dagmenu’s maak en boodschappen haal voor de hele week, krijgt Mila naast brood allerlei andere dingen zoals: ei, avocado, vlees, groenten, yoghurt en noten. Een uitgebreid ontbijt of lunch maken op een drukke werkdag vind ik lastig. Daarom kies ik op zo’n dag voor een broodmaaltijd en op een rustige/vrije dag voor een lekker en gezond alternatief.

Voedingsstoffen

Maar welke voedingsstoffen moet onze kleine meid dan precies binnenkrijgen? En hoeveel? Persoonlijk geloof ik heilig in de Schijf van Vijf en werk ik qua hoeveelheid op gevoel en op vraag. De ene keer eet Mila beter dan de andere keer. Verder vind ik het heel belangrijk om bewust naar de voedingsbron te kijken. Zo kun je uit witte pasta en volkorenpasta allebei koolhydraten halen, maar zullen ze beiden een ander effect op je hebben. Koolhydraten uit witte pasta, witte rijst en wraps zorgen voor een snellere stijging van de bloedsuikerspiegel dan trage koolhydraten uit volkorenpasta en zilvervliesrijst. Dit geldt natuurlijk ook voor brood! Voor ons gezin probeer ik zo vaak mogelijk de optie te kiezen die de bloedsuikerspiegel het minst verstoort. Dit is onze Schijf van Vijf:

Groente en fruit

  • Banaan
  • Appel
  • Kiwi
  • Aardbei
  • Citroen
  • Wortel
  • Meloen
  • Courgette
  • Aubergine
  • Tomaat
  • Paprika
  • Spitskool
  • Chinese kool
  • Sperziebonen
  • Spinazie
  • Avocado

Koolhydraten

  • Volkorenbrood
  • Speltbrood
  • Volkorenpasta
  • Zilvervliesrijst
  • Rijstwafels
  • Ella’s Kitchen Smikkelsticks (biologisch)
  • Aardappelen
  • Couscous
  • Zoete aardappelen
  • Volkoren wraps

Eiwitten

  • Magere yoghurt
  • Halfvolle melk
  • Cottage cheese
  • Mozzarella
  • Zuivelspread (light)
  • Ongezouten walnoten
  • Erwten
  • Bonen
  • Linzen
  • Ei
  • Vlees
  • Vis

Vetten

  • Olijfolie
  • Margarine
  • Zonnebloemolie

Water

  • Kraanwater (met citroen)

schijf-van-vijf

Genieten

Hoewel ik zo gezond mogelijk voor het gezin probeer in te kopen en te koken, geloof ik dat het belangrijk is om te blijven genieten. Zo vinden we het lekker om een pizza met kaas te bakken, is Roy dol op frietjes, lust Mila graag pannenkoeken, geven we Mila weleens jam en pindakaas, eet ze een ijsje mee op vakantie en mag ze een klein stukje taart of koek eten tijdens een feestje. Dit alles doen we met mate en onze dochter geniet met mate mee!

Mila’s dagmenu

Oké, genoeg gekletst! Tijd om een dagmenu van Mila met jullie te delen.

Ontbijt
  • speltbrood
  • avocado
  • flesje melk
Tussendoortje (smoothie)
  • 100 ml magere yoghurt
  • 1 kiwi
  • 6 grote aardbeien uit de diepvries
Lunch
  • omelet met zeezout
  • spinazie
  • sesam
  • water met citroen

omelet-spinazie

Recept 2 personen:

Snijd 100 gram spinazie fijn en roerbak vervolgens in olie. Klop ondertussen 3 eieren los met 1 e.l. water per ei. Gebruik eventueel wat zeezout. Bak de omelet, snijd hem doormidden, leg de spinazie erop, strooi de sesamzaadjes erover en vouw hem dicht.

Tussendoortje
  • drie mini rijstwafels
  • flesje melk
Diner
  • volkorenpasta
  • kip
  • spinazie
  • tomaat
  • knoflook
  • courgette
  • zuivelspread (light)

volkorenpasta-kip-spinazie

Recept 2 personen:

Kook de volkorenpasta volgens bereidingswijze op de verpakking. Snijd 250 gram kipfilet in stukjes en bak vervolgens in olie met knoflook. Snijd ondertussen de courgette, 100 gram spinazie en 3 tomaten fijn. Voeg de courgette en spinazie toe en bak de groenten een paar minuten. Voeg vervolgens 100 gram zuivelspread (light) en de fijngesneden tomaten toe. Serveer de saus over de volkorenpasta en voeg eventueel nog wat stukjes ongezouten walnoten toe voor de liefhebbers!

Voor het slapen gaan
  • flesje melk
  • Ella’s Kitchen Smikkelsticks

Dit is hoe een gemiddeld dagmenu van onze dochter eruit ziet. Deze ene keer krijgt ze brood, de andere keer omelet, yoghurt of iets anders. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie kleintjes te eten krijgen en waar je soms tegenaan loopt. Zin om gezellig mee te kletsen? Laat dan vooral een reactie achter onder deze blog!

5 comments

  1. Wat een leuk dagmenu! Ik herken wat je zegt over dat het lastig is om te blijven variëren dus hier staan leuke tips tussen. Waar ik echter verbaasd over ben is dat Mila nog zoveel melk krijgt op een dag. Onze diëtiste gaf aan dat dreumessen maar 300 ml melkproducten ( hier valt ook kaas en yoghurt onder) op een dag nodig hebben en dat het niet goed is om teveel te geven i.v.m. de eiwitten die erin zitten. Wellicht weet je dit niet daarom wil ik het graag met je delen.

  2. Erg leuk om te lezen! En ook herkenbaar dat je snel grijpt naar hetzelfde. Ik heb alleen op dit moment een hele eigenwijze peuter die heel veel ineens weigert te eten. Ook al vond ze het tot voorkort nog heerlijk. Dus dat is wel een uitdaging. Maar ik neem wat ideeën van je over :).

Leave a comment